Eduspaces21

Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę!
kurs on-line

PL EN

Moduł 2. Zakamarki szkolne

W każdej szkole znajdziemy kilka pomieszczeń, które są zbyt małe, aby pomieścić w nich pełną klasę i prowadzić planowe zajęcia dydaktyczne. Często znajdują się w nich magazyny i rupieciarnie. Tymczasem można je świetnie wykorzystać do celów edukacyjnych.

Jak to zrobiono w innych szkołach? Ściągnij dokument na dole strony pt. WYKORZYSTANIE POMIESZCZEŃ I PIWNIC, przeczytaj i zainspiruj się historią szkoły z Sopotu (Polska).

 

Ważne!

Nie wszystkie pomieszczenia w podziemiach mogą być zgodnie z przepisami prawa wykorzystane do celów dydaktycznych. Należy szczegółowo sprawdzić wymagania dotyczące pomieszczeń szkolnych (zwłaszcza czy pomieszczenie jest odpowiednio wysokie i czy jest dobra wentylacja).

Jeśli okaże się, że można z sali korzystać do celów edukacyjnych, zadbajmy o jakość wyposażenia. Materiały muszą być najlepszej jakości (pufy i wykładzina muszą starczyć na długo), bezpieczne (należy sprawdzić przed zakupem, czy wykładzina i farby są wolne od alergenów oraz substancji szkodliwych dla zdrowia, muszą spełniać najwyższe normy). Do pomocy przy malowaniu sali warto zaprosić pracowników szkoły oraz rodziców. Dekoracjami mogą się zająć dzieci, wtedy warto jedną ze ścian choć częściowo pokryć tkaniną do przyczepiania obrazków lub zamontować duże tablice korkowe czy materiałowe.

 

 

Jeżeli chcemy myśleć o szkole otwartej, musimy zastanowić się w jakim konkretnym kontekście osadzona jest dana szkoła. Spróbujmy spojrzeć szerzej i dostrzec w budynku szkolnym nie tylko przestrzeń nauki, ale również miejsce, które może opowiadać konkretną historię i stanowić centrum lokalnej społeczności. W tym znaczeniu także przestrzeń fizyczna szkoły może i powinna mówić o regionie, w którym się znajduje. Czy Twoja szkoła ma takie miejsce?

Pobierz dokument na dole strony pt. SZKOŁA, KTÓRA PAMIĘTA i przekonaj się, jak można je stworzyć.

 

Zadanie

Przespaceruj się po swojej szkole i znajdź w niej przestrzenie, które można wykorzystać np. jako miejsca mówiące o historii Waszego regionu. Warto szukać tropów przeszłości i wraz z uczniami przyglądać się im dokładnie. Jak zagospodarujecie taką przestrzeń? Kogo zaprosicie do współpracy?