Eduspaces21

Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę!
kurs on-line

PL EN

Moduł 2. Przestrzenie wspólne

Do wielu szkół, zwłaszcza w większych miastach, wchodzi się przez podziemia, gdyż w większości starszych budynków szatnie ulokowane są w piwnicach. Jakie jest pierwsze wrażenie osoby, która wchodzi do szkoły? Czy to duże wyzwanie organizacyjne, by mieć jednocześnie zachęcające wejście główne (dla gości) i wejście do szatni (dla uczniów)? Wizerunek szkoły zależy dziś przede wszystkim od opinii wyrażanych przez rodziców i uczniów w internecie, ale gdy chcemy szkołę lepiej poznać, musimy się do niej wybrać osobiście. Główne wejście do szkoły jest jej wizytówką i wiele o niej mówi.

Pobierz dokument na dole strony pt. PIERWSZE WRAŻENIE – WEJŚCIE DO SZKOŁY i zapoznaj się historiami szkół w Berlinie (Niemcy) oraz Wrocławiu i Książenicach(Polska).

 

Ważnym elementem budynków szkolnych są korytarze. Zazwyczaj to puste przestrzenie, które aż proszą się, aby je lepiej zagospodarować. Czy to są miejsca, które też służą edukacji? W jaki sposób włączyć je w życie szkoły?

Pobierz dokument na dole strony pt. SZKOLNE KORYTARZE I PLACE i zapoznaj się historią szkoły w Sopocie (Polska).

 

Popularne powiedzenie mówi, że najlepiej uczymy się wtedy, gdy nie wiemy o tym, że się uczymy. Gdy dzieje się to niejako przy okazji. W większości szkół uczniowie pokonują dziesiątki schodów w drodze na zajęcia. Wcale nie trzeba wiele zrobić, aby zmienić je w schody „dydaktyczne”.

Jak zrobiono to w szkołach w Ostrowie Wielkopolskim, Płocku i Łodzi (Polska)? Pobierz dokument na dole strony pt. SCHODY DO WIEDZY i przeczytaj.

 

Czytanie książek, czy to w tradycyjnej formie, czy w postaci coraz popularniejszych e-booków, ma pozytywny wpływ na rozwój intelektualny ucznia. Poszerza ogólną wiedzę o „dorosłym” świecie nieporównywalnie lepiej niż szkolne podręczniki, rozwija wyobraźnię, wzbogaca słownictwo, pobudza do refleksji. A jednak coraz mniej dzieci i młodzieży czyta książki. Szkoła powinna wspierać rozwój czytelnictwa już wśród najmłodszych uczniów. Duża w tym rola nauczycieli i bibliotekarzy, ale wydaje się, że również szkolna przestrzeń edukacyjna może być lepiej zorganizowana, aby zachęcać do czytania książek.

Jak wygospodarować w szkole przestrzeń do czytania książek? Pobierz dokument na dole strony pt. NOWE PRZESTRZENIE DLA CZYTANIA i przeczytaj.

 

Zadanie 1

Korytarze w Twojej szkole są ciemne i nudne? Wyjdź z inicjatywą, zaangażuj uczniów, nauczycieli, dyrekcję i radę rodziców. Zacznijcie od nawet najmniejszych zmian, które można przeprowadzać nawet w ramach zajęć dydaktycznych. Przecież uczniowie podczas lekcji mogą zaprojektować np. gwiezdną konstelację, która upiększy sufit, czy wzory matematyczne przy wejściu do pracowni matematycznej.  A może poprosisz uczniów o zaprojektowanie „schodów dydaktycznych”? Co miałoby się na nich znaleźć? Ustalcie to wspólnie!

Zadanie 2

Czytanie książek w epoce cyfrowej wymaga od ucznia naprawdę sporej siły woli, skoro konkurentami są nowoczesne smartfony, tablety czy laptopy. Dlatego chcąc promować czytelnictwo warto większą uwagę zwrócić na tworzenie w szkole miejsc i stref pełniących funkcję „jaskini” – przestrzeni, w których można się schować z lekturą i oderwać od codziennego, obecnego w szkole hałasu. Takie strefy i miejsca wcale nie muszą być umiejscowione w bibliotece czy mediatece – być może tu panuje zbyt duży ruch i trudno jest osiągnąć skupienie.

Przespaceruj się po budynku szkolnym i zlokalizuj różne, pomieszczenia, zakamarki i nisze, które można byłoby przeznaczyć na mniejsze lub większe kąciki czytelnicze.