Proces partycypacji można przeprowadzać korzystając z różnych technik, o których więcej dowiesz się w dalszej części kursu.
Teraz skupimy się na ogólnym przebiegu procesu. Aby dobrze zaplanować partycypację warto starannie przygotować każdy jej etap i poinformować o nich uczestników.
1. CEL. Zacznij od szczegółowego określenia celu, który będzie odpowiadał na pytania:
- po co uruchamiamy proces partycypacji?
- jakie będą konsekwencje wypracowanych postulatów?
- w jaki sposób będą one wdrażane?
2. KONTEKST. Jeśli planujesz działania partycypacyjne w szkole, to pozornie może wydawać Ci się, że ich kontekst jest znany. Spróbuj jednak zyskać jak najszerszą perspektywę i przeanalizuj wszystkie poprzednie działania (udane i nieudane) dotyczące planowanego procesu. Zbierz także uwarunkowania prawne i administracyjne, które należy wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji.
3. LUDZIE. To kluczowy element, bez którego partycypacja się nie wydarzy. Warto zastanowić się kogo i w jaki sposób chcesz zaangażować w działania partycypacyjne. Pomocne mogą być następujące pytania:
- z kogo składa się Twoja społeczność szkolna?
- kto w tej społeczności jest mało widoczny i często marginalizowany?
- czyje zdanie jest szczególnie cenne dla procesu i kogo warto zaprosić?
4. REALIZACJA. Po przygotowaniu i przeanalizowaniu powyższych obszarów masz już wiedzę pozwalającą zaplanować całość procesu partycypacyjnego. To moment, w którym wybierasz technikę, powołujesz zespół roboczy, szukasz sojuszników, opracowujesz szczegółowy plan działania i scenariusze spotkań. Informujesz o całym procesie jego uczestników i wspólnie realizujecie działania.
5. WYNIK. Proces partycypacyjny nie kończy się wraz ze zrealizowaniem zaplanowanych działań. Konieczne są jeszcze dwa elementy:
- WDROŻENIE WYNIKÓW PROCESU