W szkołach, które mają ograniczony dostęp do technologii edukacyjnych, biblioteka szkolna zyskuje na znaczeniu w przestrzeni wirtualnej. Staje się miejscem, w którym uczniowie mogą łatwo znaleźć materiały i źródła potrzebne im do nauki. Dzisiejszy postęp technologiczny wymaga, aby każda biblioteka szkolna dokonała krytycznej analizy oferty, poszerzyła zakres usług i otworzyła się na wykorzystanie nowych technologii do prowadzenia projektów i zajęć z uczniami oraz nauczycielami.
Jak biblioteka w jednej z polskich szkół zmieniła się w miejsce edukacji medialnej? Przeczytaj dokument pt. NOWA FUNKCJA SZKOLNEJ BIBLIOTEKI i zainspiruj się!

PAMIĘTAJ! Ważne, aby zajęcia oferowane przez bibliotekę były atrakcyjne dla uczniów (wskazane są konsultacje i wspólne decyzje, co do tematyki realizowanych projektów) i zaplanowane w dogodnych dla nich godzinach. Zmiana roli biblioteki oznacza nowe przedsięwzięcia, które powinny być wspierane przez dyrekcję szkoły oraz innych nauczycieli (szczególnie wychowawców klas), a także radę rodziców. Aby wprowadzić w bibliotece tego typu zmiany potrzebny jest dostęp do szybkiego internetu w szkole, urządzeń komputerowych z oprogramowaniem, sprzętu fotograficznego i audiowizualnego. Niezbędne jest wygospodarowanie miejsca na realizowane zajęcia. Warto zabezpieczyć fundusze na wycieczki edukacyjne, szkolenia dla nauczycieli oraz materiały wykorzystywane podczas realizacji projektów.

Bogactwo dostępnych w sieci narzędzi edukacyjnych zachęca do szerszego wykorzystania ich w uczeniu się. Możliwości jest wiele. Przykładowo, zamiast sprawdzać wiedzę tradycyjnymi kartkówkami czy testami, spróbuj to samo zrobić z wykorzystaniem takich narzędzi, jak Kahoot, Quizizz, Quizlet i inne podobne. Dzięki temu uczniowie ożywiają się, angażują, a uczeniu się towarzyszą pozytywne emocje.
O interaktywnych kartkówkach i narzędziach umożliwiających ich zorganizowanie przeczytasz w załączonym dokumencie pt. E-KARTKÓWKI.

Często na lekcjach brakuje czasu, aby rozwijać wraz z uczniami poruszane tematy. Z powodu krótkich przerw i różnych godzin kończenia pracy, również nauczycielom trudno się spotkać o jednej godzinie, aby dyskutować o sprawach związanych z działaniem szkoły, sugerować rozwiązania problemów oraz wzajemnie się dokształcać. Czy w rozwiązaniu tych trudności mogą pomóc media społecznościowe?
Inspirujące przykłady znajdziesz w poniższym dokumencie pt. FACEBOOK W RĘKU NAUCZYCIELA.