Uczniowie spędzają w szkole kilkadziesiąt godzin tygodniowo. Szkoła to często ich drugi dom. Czy otaczająca ich przestrzeń zapewnia dostatecznie komfortowe warunki dla rozwoju? Czy faktycznie czują się w szkole dobrze i bezpiecznie?
Pobierz dokument na dole pt. SZKOŁA JAK DRUGI DOM i zapoznaj się z historią szkoły w Radowie Małym (Polska).

Nie bój się myśleć o szkole, jak o drugim domu. Wszyscy musimy uczyć się współodpowiedzialności za to, co nas otacza i szkoła jest dobrym miejscem na taką naukę. Zmiany w szkole planujmy wspólnie – z innymi nauczycielami i rodzicami. Moc dobrych zmian leży w sile zespołu i wspólnoty, które tworzą daną szkołę. Dlatego też nie szukajcie na siłę inspiracji u innych. Rozwiązania, które sprawdziły się w innych szkołach wcale nie muszą sprawdzić się u Was. Z reguły sprawdza się wszystko to, co jest Wasze i przez Was przemyślane, dostosowane do potrzeb Waszego środowiska.
Warto otaczać się przedmiotami, które będą do czegoś służyły. Próbuj nadawać im sens i staraj się o to, żeby wszyscy go rozumieli. Przestrzeń szkoły powinno się dostosowywać do wspólnego światopoglądu, kultury, potrzeb. Nie martw się o to, że się coś nie uda. Podjęcie wspólnego działania w szkole jest już dużym sukcesem.

Dostrzeganym problemem i zarazem wyzwaniem w szkołach jest niedostateczna umiejętność współpracy uczniów. Modelowanie przestrzeni edukacyjnej szkoły jest dobrym momentem, aby taką współpracę wśród uczniów pobudzić. Można ją zmienić też w taki sposób, aby przestrzeń szkoły wspierała proces uczenia się, zarówno indywidualnego, jak i grupowego.
Jak wspólnymi siłami zmienić przestrzeń szkoły i w pełni wykorzystać potencjał szkolnej społeczności?
Pobierz dokument na dole strony pt. WSPÓLNYMI SIŁAMI – ZMIANA PRZESTRZENI WYKORZYSTUJĄCA POTENCJAŁ SZKOLNEJ SPOŁECZNOŚCI i zapoznaj się z historią szkoły w Newcastle upon Tyne (Wielka Brytania).

Nie bój się zaangażować uczniów i nauczycieli do planowania i zmieniania przestrzeni szkolnej. Pozwól im wpływać na przyszły wygląd szkoły. Pamiętaj, że najlepszą wiedzę o szkole posiadają ci, którzy (się) w niej uczą.
Po drugie, otoczenie trzeba tak projektować, aby łatwo było wstawać od ławek – uczniowie powinni mieć swobodę poruszania się w klasie lub przestrzeni otwartej. Stwórzcie też jak najwięcej miejsca do pracy wspólnej.